Keresés
Aktuális hírek, megjelenések
Konzultáció
Kérje ingyenes konzultációnkat!
Ha úgy érzi itt az idő, hogy változtasson, kérje ingyenes konzultációnkat. Keressük meg közösen a megoldást!
JelentkezésPublikációk
Töltse le publikációimat
Milyen élethelyzetekben lehet és érdemes igénybe venni a coachingot?
A coaching igénybe vehető, amikor:
Mi a különbség a coaching és más segítő tanácsadási formák között?
A különböző tanácsadási formák közös jellemzője, hogy a segítségnyújtás sajátos formáit jelenítik meg a tanulásban, az életben, a mindennapi tetteinkben. Mindegyiket a megfelelő helyzetben lehet alkalmazni, illetve az egyes segítő eljárások által használt eszközöket a különböző coaching irányzatok beépítik módszertanukba.
A coaching nem pszichoterápia. A pszichoterápia az egyének személyes történetét vizsgálja, a múltban ért sérülések feldolgozásával foglalkozik. Arra keresi a választ, hogy miért alakult ki a probléma, és annak gyökereit kutatja. A coaching ezzel szemben elsősorban a jelennel foglalkozik, és a jövőre koncentrál, a múltbeli hatások mély elemzésére nem vállalkozik.
A coaching nem mentoring. A mentorálás alapelve a személyes, jó szándékú kapcsolat két különböző életkorú, és jelentősen eltérő szervezeti és élettapasztalattal rendelkező személy között. Mentor az a tapasztalt vezető vagy szakember, aki iránymutatást és támogatást nyújt egy munkatársnak, egyben segíti az egyén személyes fejlődését is. Segít eligazodni a munkahelyi helyzetben, szakterületen, illetve beletanulni új feladatokba, szerepkörökbe.
A coaching nem tréning. A tréning alapvetően csoportos fejlesztő módszer, amely a tapasztalati tanulásra épít. A tréningek során ritkán van lehetőség arra, hogy a csoportmunkában résztvevők egyéni problémáival mélyebben foglalkozzunk. A coachingban az ügyfelet aktuálisan foglalkoztató problémák vannak fókuszban. Míg a tréning egyes kompetenciák begyakorlására fókuszál, a coaching személyre szóló választ ad a vezetési és személyiségi kérdésekre. Mindkettő erősen épít az “itt és most elvére”, de az alkalmazott módszertanban döntő különbségek vannak.
A coaching során konkrét válaszokat és tanácsokat kapok?
Nincs egységes nézet abban, hogy a coaching mennyiben különbözik a tanácsadástól, avagy egyáltalán különbözik-e. A coaching annyiban nem tanácsadás, hogy nem konkrét tanácsokkal látja el ügyfelét, nem ad konkrét receptet az adott problémára. Ugyanakkor tanácsadás abban az értelemben, hogy a coach is segít cselekvési lehetőségeket találni és döntéseket hozni az ügyfél szükségleteire alapozva.
A coaching folyamatban a hangsúly a cselekvésen, a megvalósításon, az ügyfél cselekvő-, és kezdeményezőkészségén van. A coach alapvető feladata, hogy engedje az ügyfelet egyedül cselekedni, ne akarja helyette megoldani a problémát. Bármilyen jellegű változás tartósabb, ha a változásban érintett személy vállalja az irányítást és a felelősséget.
Hogyan zajlik egy coaching folyamat?
A coaching folyamat egy cél- és eredményorientált folyamat, amely a figyelmet a problémákról a lehetséges megoldásokra, a hiányokról az erősségekre és az elképzelt jövőre irányítja. Ehhez egy pozitív, konkrét és ellenőrizhető célra van szükség, amelyben a folyamat elején az ügyfél és a coach megegyeznek. A folyamat célja az is, hogy változás következzen be abban, ahogy az ügyfél a környezetét észleli, valamint hosszú távon és tartósan változzon a gondolkodása és a viselkedése.
A coaching erőteljes, belülről építkező folyamat, legfőképpen a jelenre és a jövőre koncentrál, mindig valódi, interaktív helyzetekhez kapcsolódik. Coach és ügyfele egyenrangú viszonyban áll egymással, ahol a kommunikáció „partneri”, a bizalom a legmagasabb fokon működik.
A coaching folyamat során a coach feladata, hogy az egyénben rejlő kreatív erők felszabadításával, egy adott helyzet megoldásának útjában álló számos akadályt felszínre hozza, tudatosítsa, majd elhárítsa az útból. Ezáltal kínálkozik esély a teljesítmény növelésére, ami az üzleti szférában zajló coaching folyamatok egyik legfőbb célja.
Mit csinál a coach a folyamatban?
A coach tudatos, irányított kommunikációval olyan idő-tér dimenziót teremt, amelyben célirányos kérdésekkel, megerősítő visszajelzésekkel, aktív figyelemmel és hallgatással segít abban, hogy az ügyfél pontos rálátást kapjon erősségeire, meg tudja fogalmazni fejlesztési célját, tudatosítsa erőforrásait, támogató erőit, amellyel halad az elérni kívánt cél felé.
Hány alkalomra van szükség és mennyi ideig tart a folyamat?
Egy coaching folyamat ideje nagymértékben függ az ügyfél igényeitől és preferenciáitól, a találkozások gyakoriságától és az egyén különleges igényeitől. Általánosságban egy coaching folyamat hossza 4-6 hónap, heti vagy kétheti találkozásokkal, alkalmanként 60-90 perc időtartamú ülésekkel, összesen általában 10 alkalom.
Biztosan működik mindenkinél?
Igen is, meg nem is. Mindenkinek jó, aki fejlődni, változni, növekedni akar. A sikeres coaching alapja az ügyfél motiváltsága. Ezen kívül meghatározóan fontos az egymásra hangolódás, a kölcsönös elfogadás coach és ügyfél között.
Hogyan válasszunk coachot?
Ahány coach, annyiféle stílus, módszer, eszköztár és folyamatvezetés jellemző. Mindez pozitívan értékelhető, mert a coaching egyik fontos sajátossága a változatosság. A változatosságot nemcsak az ügyfél és helyzetének egyedisége, hanem a coach személyisége, tapasztalatai és alkalmazott módszerei együttesen adják. Mindenkinek az a megfelelő coach, akivel működik a rezonancia, akivel megteremthető a bizalom és biztonság légköre.
Van valamilyen garancia?
A coaching sokrétű alkalmazhatóságával, egyedi szemléletmódjával, megoldás-orientáltságával a coaching folyamat minden szereplőjének képes segíteni a teljesítmény, a hatékonyság és az elégedettség növelésében, a munkahelyi körülmények és az üzleti eredmények javításában. Az egyénre koncentrálva támogatja a benne rejlő képességek kibontakoztatását, az én-tudat fokozását, a személyes célok megfogalmazását és elérését. A garancia maga a folyamat.
Mi lehet a coaching folyamat eredménye?
A coaching az ügyfél számára megteremti a bizalom légkörét, amely fejlődésre és eredményességre ösztönöz, erősíti a tudatosságot a célirányos tevékenységek végrehajtásában. A folyamatban résztvevő egyén tudatosabb és felvállalt önismeretet képes szerezni a folyamat során, amely növeli a magabiztosságát, a kezdeményező erejét. Erőteljesen nő a nyitottsága, képessé válik új nézőpontokat kipróbálni, és tervezni azok következményeit, képes kialakítani a proaktivitás szemléletét.
A coaching eredményességét nagymértékben növeli, hogy a coach az egyedi lehetőségek felszínre hozatalával, a tudatosság növelésével nyújt sikerélményt az ügyfélnek. Az eredményességet nagymértékben befolyásolja az is, hogy a coach végig tudja kísérni az ügyfelet a fejlődés teljes folyamatán az elköteleződéstől a készségek fejlesztésén és a gyakorlati alkalmazáson át a felelősségvállalásáig azért, hogy a tanultakat be tudja építeni és használni a napi munkája során.
Ha úgy érzi itt az idő, hogy változtasson, kérje ingyenes konzultációnkat. Keressük meg közösen a megoldást!
JelentkezésKöszönöm, hogy igényelte publikációimat, amelyek letöltési linkjeit 1 órán belül meg kell kapnia. Amennyiben ez nem érkezik meg a postafiókjába, úgy kérjük ellenőrizze az email fiókja levélszemét és promóciós mappáit. Amennyiben ott sem találja, akkor kérjük írjon egy emailt a szilvia.lakner@lartco.hu címre. Köszönöm!
Köszönjük, hogy feliratkozott a hírlevelünkre. A hírlevél feliratkozásról 1 órán belül kap egy értesítést. Amennyiben ez nem érkezik meg a postafiókjába, úgy kérjük ellenőrizze az email fiókja levélszemét és promóciós mappáit. Amennyiben ott sem találja, akkor kérjük írjon egy emailt a szilvia.lakner@lartco.hu címre. Köszönjük!